Veel bedrijven hebben misschien niet eens in de gaten hoe gezichtloos en anoniem hun website eruit ziet. Productportfolio, mission statement, SEO en calls to action zijn allemaal in orde, maar als bezoeker van de website heb je maar amper het idee dat je met een echt bedrijf te maken hebt. Wat er ontbreekt? Mensen! Echte mensen, de medewerkers. In dit blog geef ik drie redenen waarom die medewerkers een prominente plek op je website zouden moeten krijgen.

Reden 1: Het wint vertrouwen

Heb je wel eens een website bekeken waarop geen foto’s staan met mensen erop, of die foto’s zijn overduidelijk stockfoto’s? Vraag je je dan wel eens af of het bedrijf wel echt is? Dat wantrouwen is niet zo vreemd in deze tijd van clandestiene webshops en brievenbusfirma’s. Als websitebezoeker maken we veel makkelijker een emotionele connectie met mensen dan met dingen. Foto’s van mensen zoals jij en ik die gemaakt zijn in een geloofwaardige omgeving scheppen een band en zorgen voor vertrouwen.

Natuurlijk wil je ook dat mooie bedrijfspand en die stoere machine laten zien, maar met jouw mensen erbij komen ze echt tot leven. Bovendien zorgen mensen voor een gevoel van schaal. Met een persoon in beeld zie je pas echt hoe groot (of klein) een gebouw, product of productiemiddel is!

Niet iedere werknemer wil even graag op de foto. Dat is helemaal niet erg. Zoek gewoon een paar vrijwillige figuranten uit je gehele poel medewerkers. Daarbij is het helemaal niet erg dat bijvoorbeeld de office manager model staat voor een cleanroom-medewerker. Sterker nog, dat geeft juist een beetje extra plezier aan de fotoshoot.

Reden 2: Het toont de bedrijfscultuur

Een foto vertelt meer dan duizend woorden, is het veelgehoorde cliché. En het is niet voor niets een cliché, want het is gewoon waar! Een foto van een of meerdere medewerkers die samen aan het werk zijn vertelt heel veel over de bedrijfscultuur. Een werkzoekende bekijkt je website en beoordeelt of hij/zij zich daar thuis zou kunnen voelen. Wil je meer vrouwelijke werknemers of buitenlands talent aantrekken, laat dan op foto’s zien dat mensen zoals zij het goed naar hun zin hebben bij je bedrijf. Bovendien, een bedrijf dat zichtbaar goed voor zijn medewerkers zorgt geeft ook de indruk goed voor zijn klanten te zorgen. Daar komt dat vertrouwen weer om de hoek kijken!

Case study: TPRC in Enschede

Het Thermoplastic Composites Research Center (TPRC) in Enschede gaat zelfs een stapje verder. Zij maken een hele serie portretten van hun medewerkers, inclusief interviews, de #TPRCMinds serie. IJzersterke marketing, als je het mij vraagt!

Reden 3: Het geeft waardering aan je medewerkers

Als je een goede werkgever bent, dan is het voor medewerkers een eer om als ‘uithangbord’ te mogen dienen op foto’s. Ze worden daarmee onderdeel van de identiteit van het bedrijf en zo gaan ze zich ook voelen en gedragen. Bedenk je eens wat voor effect dat kan hebben op hun loyaliteit en prestaties!

Dus bel een fotograaf! Ik ken wel iemand ;-).

Een fotoshoot is zo geregeld, maar bezuinig er niet op. Een goede fotograaf stelt de figurerende medewerkers op hun gemak en neemt ze zo in beeld dat het werkplezier, de menselijke interactie en de professionaliteit er vanaf spat. Met mooi belichte en gecomponeerde bedrijfsfoto’s geeft je bedrijf de indruk ook voor jullie klanten de kantjes er niet vanaf lopen.

Een fotoreportage door een professioneel fotograaf hoeft niet heel duur te zijn of veel tijd te kosten. Een dagdeel en een paar honderd euro is genoeg. Met de foto’s kun je nog jaren vooruit. Jaren waarin de investering zich zeker zal terug verdienen.

Kies een fotograaf die affiniteit heeft met je bedrijfstak. Heb je een hightechbedrijf of ben je zakelijk dienstverlener, in het bijzonder in de regio Twente of Hoogeveen/Coevorden/Emmen? Dan ben ik wellicht de fotograaf die je zoekt. Is de afstand of je bedrijfstak geen ideale match voor mij? Dan raad ik je ook graag een andere fotograaf aan.

Neem contact op met Gijs