De media van de toekomst?

Als fotograaf vraag ik me regelmatig af wat de toekomst van papieren media is en hoe digitale media deze kan aanvullen of mogelijk zelfs vervangen.

De meerwaarde van papier

Het blijft heerlijk om een magazine door te bladeren dat groot gedrukt is op mooi papier en voorzien is van prachtige fotografie en vormgeving. Voor een tijdschrift ga je even rustig zitten en heb je vaak genoeg geduld om relatief lange artikelen te lezen. Redacties van websites plaatsen daarentegen vaak korte teksten, met de gedachte dat online lezers vanwege de timing van hun mediagebruik een kortere aandachtspanne hebben. Maar hoe breng je dan voldoende diepgang? En hoe komt het beeld volledig tot zijn recht?

Digital, done right?

Ruimte voor diepgang en duidelijke illustratie is extra belangrijk bij ingewikkelde onderwerpen, bijvoorbeeld het werk van wetenschappers en technologiebedrijven. Techmed Magazine richt zich op ontwikkelingen in de medische technologie en pakt deze uitdagingen aan met een innovatieve multimediale digitale vormgeving. Anders dan een website waarop steeds nieuwe artikelen gepubliceerd worden, komt deze productie van Magsite periodiek uit met een digitale editie, die eigenlijk een website op zich is. Elk nummer kent net als een papieren tijdschrift een aantal vaste rubrieken, een inhoudsopgave en zelfs een colofon!

Zou de lancering van zo’n hapklare brok vakspecifieke informatie, een paar keer per jaar, meer aandacht krijgen dan een eindeloze stroom van updates op een nieuwswebsite? En zouden gebruikers hierdoor langer blijven lezen? Ik vind het een interessante gedachte. Maar wellicht dragen ook de vormgeving, met de grote foto’s onder de tekst, en de multimediale content hieraan bij.

Mijn bijdrage

Een mooi voorbeeld van hoe een complex verhaal kan worden verteld met gemengde media is het artikel over Marcel Karperien, een hoogleraar aan de Universiteit Twente, die een hydrogel ontwikkelde voor de regeneratie van beschadigd kraakbeen. Met trots droeg ik hiervoor niet alleen portretfoto’s aan, maar maakte ik ook een video waarop Marcel zijn onderzoek toelicht. Het korte filmpje geeft een mooie dwarsdoorsnede van de inhoud van het artikel en aan de hand ervan kan de gebruiker besluiten om verder te lezen voor meer details. Hieronder staat een directe link naar de video.

Kers op de taart is een 3D-animatiefilm door Demcon Nymus3D, die de werking van de hydrogel uitlegt op een manier die niet mogelijk is met fotografie of video. De uitdrukking “een beeld zegt meer dan duizend woorden” is hier meer dan ooit van toepassing!

Wat vind jij?

Wat vind je van deze gebruikservaring? Ken je andere digitale magazines die een soortgelijke vorm hebben, of de uitdagingen op een andere manier te lijf gaan? Laat het me weten in een reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *